Alle organisaties hebben van tijd tot tijd te maken met veranderingen. Sommige organisaties zijn zelfs altijd in beweging. De aanleiding kan liggen in omgevingsveranderingen, zoals nieuwe overheidsmaatregelen of andere klanteisen. De reden voor verandering kan ook vanuit de organisatie zelf komen, denk aan de ambitie om klantvolgend te willen werken of nieuwe techniek optimaal te willen benutten.

Maar ondanks alle inspanningen halen veel veranderprocessen niet het beoogde resultaat. Klanten bespeuren geen verbeteringen, beleid komt niet tot uitvoering, doelen worden niet behaald, en medewerkers en leidinggevenden raken het spoor bijster.

Organisaties hebben vaak met ingrijpende veranderingen te maken zoals privatisering, fusies, wijziging van bedrijfsprocessen, uitbesteding van taken, cultuurveranderingen of innovatieprojecten. Het gaat om de invoering van nieuw beleid waarvan de betrokkenen achteraf ontevreden zijn omdat problemen niet zijn opgelost. Veranderen gaat dus kennelijk niet vanzelf. Gangbare verklaringen voor het vastlopen van veranderingen zijn de cultuur, de structuur, de mensen, of de machtsverhoudingen in de organisatie. Maar het is wel te beïnvloeden.  

Mensen zijn verschillend. Samen (moeten) werken betekent omgaan met verschillen. Dat betekent verschillen leren zien, ze respecteren en er gebruik van maken. Aldus kunnen verschillen verworden tot afzonderlijke kwaliteiten die in gezamenlijkheid kunnen bijdragen aan een verhoging van de kwaliteit van het team. Teambegeleiding kan zich richten op diverse aspecten van het functioneren van teams.